frente parlamentario

Belém, 28 de julio de 2022

DECLARACIÓN

Frente Parlamentario Global por los Derechos de la Naturaleza

Reunidas y reunidos en Belém do Pará, Brasil, hoy 28 de julio de 2022, en ocasión de la décima edición del Foro Social Panamazónico (X FOSPA), los abajo firmantes suscribimos la presente declaración para constituir el Frente Parlamentario Global por los Derechos de la Naturaleza con el objetivo de trabajar por el reconocimiento e implementación efectiva de los Derechos de la Naturaleza, la Madre Tierra.

La propuesta de crear un Frente Parlamentario Global por los Derechos de la Naturaleza se lanzó por primera vez en octubre de 2021, en Glasgow, Escocia, durante las actividades paralelas a la COP26. Hoy, con el apoyo de la sociedad civil organizada,  este frente se hace realidad a través de la conformación de una plataforma mundial de parlamentarios, diputados, concejales y jefes del poder ejecutivo, impulsores de los Derechos de la Naturaleza.

Las crisis mundiales a nivel ecológico, climático y de la biodiversidad, que tienen su principal origen en la acción humana, cada vez más enfocada en la producción de mercancías y su financiarización, están impulsando a que cada vez más países, regiones  y municipios reconozcan los Derechos de la Naturaleza. Nunca antes en la historia de la humanidad hubo tantos países y localidades que reconozcan los Derechos de la Madre Tierra.

Este paradigma no antropocéntrico tiene su base en las cosmovisiones de los pueblos indígenas que asumen que todas las comunidades humanas son parte de la Naturaleza. Todos los seres humanos y no humanos estamos interconectados e interrelacionados en una comunidad que necesita practicar la  complementariedad, la reciprocidad y la cooperación para mantener el equilibrio dinámico de la Naturaleza.

Los Derechos de la Naturaleza son un proceso en construcción que se nutre de los saberes ancestrales indígenas y de otras comunidades tradicionales, y de corrientes científicas, éticas y jurídicas para forjar una visión alternativa frente a la crisis sistémica de la comunidad de la Tierra.

Los Derechos de la Naturaleza van mucho más allá que los derechos ambientales y los derechos bioculturales al promover el derecho a un medio ambiente sano para todos los seres humanos y no humanos, reconociendo que cada componente de la Madre Tierra tiene un valor intrínseco fundamental para la existencia del conjunto de la Naturaleza.

Los derechos inherentes de la Madre Tierra son inalienables en tanto derivan de la misma fuente de existencia. Así como los seres humanos tienen derechos humanos, todos los demás seres de la Madre Tierra también tienen derechos que son específicos a su condición y apropiados para su rol y función dentro de las comunidades en las cuales existen.

La economía es un subsistema incrustado en el sistema del planeta Tierra. Las leyes económicas jamás pueden estar por encima ni desconocer las leyes de la Naturaleza.

El fortalecimiento de la democracia real, la construcción de una democracia no antropocéntrica, el respeto a la pluriculturalidad y la promoción de procesos de toma de conciencia, educación y culturas ecocéntricas son esenciales para los Derechos de la Naturaleza.

La construcción de una comunidad ecocéntrica de la Tierra conlleva procesos de transformación de las formas de pensar, sentir y actuar del Estado y de la sociedad en su conjunto.

Teniendo en cuenta las premisas anteriores, el Frente Parlamentario Global por los Derechos de la Naturaleza se propone:

  • Generar acciones para promover los Derechos de la Naturaleza en legislaciones nacionales, locales e internacionales.
  • Compartir experiencias y apoyar las iniciativas normativas de reconocimiento y profundización de los Derechos de la Naturaleza entre los distintos países y territorios.
  • Supervisar el cumplimiento efectivo de los Derechos de la Naturaleza a todos los niveles y denunciar las violaciones que se cometen a los Derechos de la Madre Tierra en cualquier territorio y por cualquier gobierno.
  • Realizar peticiones de informe escrito u oral a los poderes ejecutivo y judicial a objeto de prevenir y sancionar los daños y violaciones a los Derechos de la Naturaleza.
  • Articular acciones de incidencia parlamentaria con organizaciones de la sociedad civil, asambleas, multisectoriales y/o comunidades originarias, locales y tradicionales, así como también con otras instituciones intermedias, colectivos sociales, comunitarios, académicos y científicos.
  • Apoyar todas las iniciativas y campañas de la sociedad civil en favor de los Derechos de la Naturaleza y en contra de proyectos, políticas y normas que atenten contra la Naturaleza.
  • Realizar todas las acciones a su alcance para que las defensoras y los defensores de los Derechos de la Naturaleza no sean perseguidos, amenazados, espiados y criminalizados en el ejercicio legítimo de sus acciones.
  • Diseñar y desarrollar campañas estratégicas de incidencia legal que tengan por objeto difundir, sensibilizar, concientizar, elaborar y solicitar acciones judiciales para garantizar la aplicación de los Derechos de la Naturaleza.
  • Promover la realización de cursos, seminarios, jornadas y/o conversatorios sobre los Derechos de la Naturaleza en general, e incidencia legislativa y política en particular.
  • Generar y compartir diálogos e intercambios entre representantes parlamentarios y autoridades de los sistemas del poder ejecutivo y de partidos acerca de experiencias exitosas de legislación y políticas sobre los Derechos de la Naturaleza.
  • Convocar a todos los parlamentarios, jefes del poder ejecutivo y asambleístas a nivel nacional, provincial y municipal a sumarse y fortalecer el Frente Parlamentario Global por los Derechos de la Naturaleza.
  • Recordar que los abajo firmantes son mandatarios y por tanto representan al pueblo, a la sociedad civil que los eligió y que está pidiendo a las autoridades un cambio sistémico.

 

Abajo firmantes,

Parlamentarios, asambleístas, concejales, jefes del poder ejecutivo.

Belém, 28 de julho de 2022

DECLARAÇÃO

Frente Parlamentar Global pelos Direitos da Natureza

Reunidas e reunidos em Belém do Pará, Brasil, hoje, 28 de julho de 2022, por ocasião da décima edição do Fórum Social Pan-Amazônico (X FOSPA), os abaixo-assinados assinam esta declaração para constituir a Frente Parlamentar Global pelos Direitos da a Natureza com o objetivo de trabalhar pelo reconhecimento e efetivação dos Direitos da Mãe Terra.

A proposta de criação de uma Frente Parlamentar Global pelos Direitos da Natureza foi lançada pela primeira vez em outubro de 2021, em Glasgow, na Escócia, durante as atividades paralelas à COP 26. Hoje, com o apoio da sociedade civil organizada, essa frente se torna realidade por meio da formação de uma plataforma global de parlamentares, deputados, vereadores e chefes do poder executivo, promotores dos Direitos da Natureza.

A crise mundial ecológica, climática e da biodiversidade, que tem como origem principal a ação humana cada vez mais voltada para a produção de bens e sua financeirização, está levando países, regiões e municípios a reconhecerem os Direitos da Natureza. Nunca antes na história da humanidade houve tantos países e localidades que nos reconhecem os direitos da Mãe Terra.

Este paradigma não antropocêntrico tem suas bases nas cosmovisões de mundo dos povos indígenas que assumem que todas as comunidades humanas são parte da Natureza. Todos os seres humanos e não humanos estamos interligados e inter-relacionados em uma comunidade que precisa praticar a complementaridade, a reciprocidade e a cooperação para manter o equilíbrio dinâmico da Natureza.

Os Direitos da Natureza é um processo em construção que se nutre dos saberes ancestrais indígenas e de outras comunidades tradicionais, e de correntes científicas, éticas e jurídicas para forjar uma visão alternativa diante da crise sistêmica da comunidade da Terra.

Os Direitos da Natureza vão muito além dos direitos ambientais e bioculturais, promovendo o direito ao meio ambiente saudável para todos os seres humanos e não humanos, reconhecendo que cada componente da Mãe Terra tem valor intrínseco fundamental para a existência do conjunto de toda a Natureza.

Os direitos inerentes da Mãe Terra são inalienáveis, pois derivam da mesma fonte da existência. Assim como os seres humanos têm direitos humanos, todos os outros seres da Mãe Terra também têm direitos específicos à sua condição e apropriados ao seu papel e função dentro das comunidades em que existem.

A defesa das cosmovisões, da cultura e do território dos povos tradicionais e das comunidades locais deve caminhar lado a lado com a ciência, a ética e o próprio conceito de Direitos da Natureza, adotando-os como diretriz para a concepção e interpretação desse novo paradigma como proposta alternativa.

As defensoras e defensores dos Direitos da Natureza não podem ser criminalizadas e criminalizados em suas lutas para este fim.

A prática dos Direitos da Natureza reside principalmente na promulgação de políticas públicas e outras ferramentas que promovam a vida em harmonia na Terra, e que sejam orientadas para a promoção da economia ecológica e a educação, compreensão e ampliação das consciências. A defesa por meio de lutas judiciais não deve ser priorizada.

A mudança do paradigma antropocêntrico acontece a partir da transformação das bases da economia regenerativa e da educação ecológica nos territórios das comunidades locais.

A economia é um subsistema embutido no sistema do planeta Terra. As leis econômicas jamais podem estar acima ou ignorar as leis da Natureza.

O fortalecimento da democracia real, a construção de uma democracia não antropocêntrica, o respeito à pluriculturalidade e a promoção de processos de conscientização, educação e culturas ecocêntricas são essenciais para os Direitos da Natureza.

A construção de uma comunidade ecocêntrica da Terra implica processos de transformação das formas de pensar, sentir e agir do Estado e da sociedade como um todo.

Tendo em conta as premissas anteriores, a Frente Parlamentar Global pelos Direitos da Natureza se propõe:

  • Promover os Direitos da Natureza na legislação nacional, local e internacional.
  • Compartilhar experiências e apoiar iniciativas normativas para o reconhecimento e aprofundamento dos Direitos da Natureza entre os diferentes países e territórios.
  • Promover a elaboração e execução de políticas públicas, programas, orçamentos e projetos que contribuam para o efetivo avanço dos Direitos da Natureza.
  • Supervisionar o efetivo cumprimento dos Direitos da Natureza em todos os níveis e denunciar as violações cometidas aos direitos da Mãe Terra em qualquer território e por qualquer Governo.
  • Peticionar por escrito ou oralmente aos poderes executivo e judiciário com o objetivo de prevenir e sancionar danos e violações dos Direitos da Natureza.
  • Articular ações para incidência no legislativo com organizações da sociedade civil, movimentos, organizações multissetoriais e/ou comunidades indígenas, locais e tradicionais, bem como com outras instituições intermediárias, grupos sociais, comunitários, acadêmicos e cientistas.
  • Apoiar todas as iniciativas e campanhas da sociedade civil a favor dos Direitos da Natureza e contra projetos, políticas e regulamentos que ameacem a Natureza.
  • Realizar todas as ações ao seu alcance para que as defensoras e os defensores dos Direitos da Natureza não sejam perseguidos, ameaçados, espionados e criminalizados no exercício legítimo de suas ações.
  • Conceber e desenvolver campanhas estratégicas de incidência jurídica que visem difundir, sensibilizar, sensibilizar, preparar e solicitar ações judiciais para garantir a aplicação dos Direitos da Natureza.
  • Promover a realização de cursos, seminários, conferências e/ou palestras sobre os Direitos da Natureza em geral, e a incidência legislativa e política em particular.
  • Gerar e compartilhar diálogos e intercâmbio entre parlamentares e autoridades do poder executivo e partidos políticos, sobre experiências exitosas de leis e políticas públicas sobre os Direitos da Natureza.
  • Convocar todos os parlamentares e chefes do poder executivo nos níveis nacional, estadual e municipal para se unirem e fortalecerem a Frente Parlamentar Global pelos Direitos da Natureza.
  • Lembre-se que os abaixo assinados são mandatários e, portanto, representam o povo, a sociedade civil que os elegeu e que estão pedindo às autoridades, uma mudança sistémica.

Abaixo assinados,

Senadores, Deputados Federais, Deputados Estaduais, Vereadores e chefes do Poder Executivo

Belém, July 28, 2022

DECLARATION

Global Parliamentary Front for the Rights of Nature

Gathered in Belém do Pará, Brazil, today, July 28, 2022, on the occasion of the tenth edition of the Pan-Amazonian Social Forum (X FOSPA), we, the undersigned, subscribe to the present declaration to constitute the Global Parliamentary Front for the Rights of Nature with the objective of working for the recognition and effective implementation of the Rights of Nature, Mother Earth.

The proposal to create a Global Parliamentary Front for the Rights of Nature was first launched in October 2021, in Glasgow, Scotland, during the COP26 side events. Today, with the support of organized civil society, this front is becoming a reality through the formation of a global platform of parliamentarians, deputies, councilors, and heads of executive power, drivers of the Rights of Nature.

 The global ecological, climate, and biodiversity crises, which have their main origin in human action – which has been increasingly focused on the production of goods and their financialization – are driving regions and municipalities to recognize the Rights of Nature. Never before in the history of humanity have so many countries and localities recognized the Rights of Mother Earth.

This non-anthropocentric paradigm is based on the worldviews of indigenous peoples, who assume that all human communities are part of Nature. All human and non-human beings are interconnected and interrelated in a community that needs to practice complementarity, reciprocity, and cooperation to maintain the dynamic balance of Nature. 

The Rights of Nature are a process under construction that draws on the ancestral knowledge of indigenous and other traditional communities, and on scientific, ethical, and legal currents to forge an alternative vision in the face of the systemic crisis of the Earth community.

The Rights of Nature go far beyond environmental and biocultural rights by promoting the right to a healthy environment for all human and non-human beings, recognizing that each component of Mother Earth has an intrinsic value fundamental to the existence of Nature as a whole.

The inherent rights of Mother Earth are inalienable, deriving from the very source of existence. Just as human beings have human rights, all other beings of Mother Earth also have rights, which are specific to their condition and appropriate to their role and function within the communities in which they exist.

The defense of the cosmovisions, culture, and territory of traditional peoples and local communities must go hand in hand with science, ethics, and the very concept of the Rights of Nature, adopting them as the north of the conception and interpretation of this new paradigm as an alternative proposal.

The defenders of the Rights of Nature cannot be criminalized in their struggles for this purpose.

The practice of the Rights of Nature resides primarily in the enactment of public policies and other tools that promote living in harmony on Earth, and that are oriented to the promotion of ecological economy and the education, understanding, and broadening of human consciences – defense through judicial struggles should not be prioritized.

The change of the anthropocentric paradigm happens from the transformation of the bases of regenerative economy and ecological education, in the territories of local communities.

The economy is a subsystem embedded in planet Earth’s system. Economic laws can never be above nor ignore the laws of Nature.

We respect the multiculturalism of each community: the harmony of ecosystems resides in the existence of diversity.

The strengthening of real democracy, the construction of non-anthropocentric democracy, the respect for pluriculturality, and the promotion of processes of awareness, education, and ecocentric cultures are essential for the Rights of Nature. 

The construction of an ecocentric Earth community entails processes of transformation of the ways of thinking, feeling, and acting of the State and society as a whole.

Taking into account the above premises, the Global Parliamentary Front for the Rights of Nature aims to:

  • Generate actions to promote the Rights of Nature in national, local, and international legislation.
  • Share experiences and support normative initiatives for the recognition and deepening of the Rights of Nature among the different countries and territories.
  • Promote the development and implementation of public policies, programs, budgets, and projects that contribute to the effective advancement of the Rights of Nature.
  • Supervise the effective fulfillment of the Rights of Nature at all levels and to denounce violations committed to the Rights of Mother Earth in any territory and by any government.
  • Make requests for written or oral reports to the executive and judicial powers in order to prevent and sanction damages and violations to the Rights of Nature.
  • Articulate actions of parliamentary incidence with civil society organizations, assemblies, multisectoral and/or native, local, and traditional communities, as well as with other intermediate institutions, social, community, academic and scientific collectives.
  • Support all civil society initiatives and campaigns in favor of the Rights of Nature and against projects, policies, and regulations that threaten Nature.
  • Carry out all actions within its reach so that defenders of the Rights of Nature are not persecuted, threatened, spied upon, or criminalized in the legitimate exercise of their actions.
  • Design and develop strategic legal advocacy campaigns aimed at disseminating, sensitizing, raising awareness, elaborating, and requesting legal actions to guarantee the enforcement of the Rights of Nature.
  • Promote courses, seminars, workshops, and/or discussions on the Rights of Nature in general, and legislative and political advocacy in particular.
  • Generate and share dialogues and exchanges between parliamentary representatives, authorities of the executive power, and authorities of the parties about successful experiences of legislation and policies on the Rights of Nature.
  • Call on all parliamentarians, heads of the executive power, and assembly members at national, provincial, and municipal levels to join and strengthen the Global Parliamentary Front for the Rights of Nature.
  • Remember that the undersigned are elected officials and therefore represent the people and the civil society that elected them and that is asking the authorities for a systemic change.

Signing below,

Parliamentarians, assembly members, councilors, and heads of the executive power.

Belém, le 28 juillet 2022

DÉCLARATION

Front Parlementaire Mondial pour les Droits de la Nature

Réunis à Belém do Pará, Brésil, aujourd’hui, 28 juillet 2022, à l’occasion de la dixième édition du Forum Social Pan-Amazonien (X FOSPA), nous, les soussignés, souscrivons à la présente déclaration pour constituer le Front Parlementaire Mondial pour les Droits de la Nature avec l’objectif d’œuvrer pour la reconnaissance et la mise en œuvre effective des Droits de la Nature, Terre Mère.

La proposition de créer un Front parlementaire mondial pour les droits de la nature a été lancée pour la première fois en octobre 2021, à Glasgow, en Écosse, lors des événements parallèles de la COP26. Aujourd’hui, avec le soutien de la société civile organisée, ce front devient une réalité à travers la formation d’une plateforme mondiale de parlementaires, députés, conseillers et chefs de pouvoir exécutif, moteurs des Droits de la Nature.

Les crises mondiales de l’écologie, du climat et de la biodiversité, dont l’origine principale est l’action humaine – de plus en plus axée sur la production de biens et leur financiarisation – poussent les régions et les municipalités à reconnaître les droits de la nature. Jamais dans l’histoire de l’humanité autant de pays et de localités n’ont reconnu les Droits de la Terre Mère.

Ce paradigme non anthropocentrique est fondé sur la vision du monde des peuples indigènes, qui partent du principe que toutes les communautés humaines font partie de la nature. Tous les êtres humains et non humains sont interconnectés et interreliés dans une communauté qui doit pratiquer la complémentarité, la réciprocité et la coopération pour maintenir l’équilibre dynamique de la Nature.

Les Droits de la Nature sont un processus en construction qui s’appuie sur les connaissances ancestrales des communautés indigènes et autres communautés traditionnelles, ainsi que sur les courants scientifiques, éthiques et juridiques pour forger une vision alternative face à la crise systémique de la communauté terrestre.

Les Droits de la Nature vont bien au-delà des droits environnementaux et bioculturels en promouvant le droit à un environnement sain pour tous les êtres humains et non-humains, reconnaissant que chaque composant de la Terre Mère a une valeur intrinsèque fondamentale pour l’existence de la Nature dans son ensemble.

Les droits inhérents de la Terre Mère sont inaliénables et découlent de la source même de l’existence. Tout comme les êtres humains ont des droits humains, tous les autres êtres de la Terre Mère ont également des droits, qui sont spécifiques à leur condition et appropriés à leur rôle et fonction au sein des communautés dans lesquelles ils existent.

La défense des cosmovisions, de la culture et du territoire des peuples traditionnels et des communautés locales doit aller de pair avec la science, l’éthique et le concept même des Droits de la Nature, en les adoptant comme le nord de la conception et de l’interprétation de ce nouveau paradigme comme proposition alternative.

Les défenseurs des Droits de la Nature ne peuvent pas être criminalisés dans leurs luttes à cette fin.

La pratique des Droits de la Nature réside principalement dans la promulgation de politiques publiques et d’autres outils qui favorisent la vie en harmonie sur la Terre, et qui sont orientés vers la promotion de l’économie écologique et l’éducation, la compréhension et l’élargissement des consciences humaines – la défense par des luttes judiciaires ne doit pas être privilégiée.

Le changement du paradigme anthropocentrique se produit à partir de la transformation des bases de l’économie régénérative et de l’éducation écologique, dans les territoires des communautés locales.

L’économie est un sous-système intégré dans le système de la planète Terre. Les lois économiques ne peuvent jamais être au-dessus ni ignorer les lois de la nature.

Nous respectons le multiculturalisme de chaque communauté : l’harmonie des écosystèmes réside dans l’existence de la diversité.

Le renforcement de la démocratie réelle, la construction d’une démocratie non-anthropocentrique, le respect de la pluriculturalité et la promotion de processus de sensibilisation, d’éducation et de cultures écocentriques sont essentiels pour les Droits de la Nature.

La construction d’une communauté terrestre écocentrique implique des processus de transformation des manières de penser, de sentir et d’agir de l’État et de la société dans son ensemble.

En prenant en compte les prémisses ci-dessus, le Front Parlementaire Mondial pour les Droits de la Nature a pour objectif de :

  • Générer des actions pour promouvoir les Droits de la Nature dans les législations nationales, locales et internationales.
  • Partager les expériences et soutenir les initiatives normatives pour la reconnaissance et l’approfondissement des droits de la nature dans les différents pays et territoires.
  • Promouvoir le développement et la mise en œuvre de politiques publiques, de programmes, de budgets et de projets qui contribuent à l’avancement effectif des Droits de la Nature.
  • Superviser le respect effectif des Droits de la Nature à tous les niveaux et dénoncer les violations des Droits de la Terre Mère sur tout territoire et par tout gouvernement.
  • Faire des demandes de rapports écrits ou oraux aux pouvoirs exécutif et judiciaire afin de prévenir et de sanctionner les dommages et les violations des droits de la nature.
  • Articuler les actions de l’incidence parlementaire avec les organisations de la société civile, les assemblées, les communautés multisectorielles et/ou autochtones, locales et traditionnelles, ainsi qu’avec les autres institutions intermédiaires, les collectifs sociaux, communautaires, académiques et scientifiques.
  • Soutenir toutes les initiatives et les campagnes de la société civile en faveur des droits de la nature et contre les projets, les politiques et les règlements qui menacent la nature.
  • Mener toutes les actions à sa portée pour que les défenseurs des droits de la nature ne soient pas persécutés, menacés, espionnés ou criminalisés dans l’exercice légitime de leurs actions.
  • Concevoir et développer des campagnes stratégiques de plaidoyer juridique visant à diffuser, sensibiliser, faire prendre conscience, élaborer et demander des actions juridiques pour garantir l’application des droits de la nature.
  • Promouvoir des cours, des séminaires, des ateliers et/ou des discussions sur les droits de la nature en général, et sur le plaidoyer législatif et politique en particulier.
  • Générer et partager des dialogues et des échanges entre les représentants parlementaires, les autorités du pouvoir exécutif et les autorités des partis sur les expériences réussies de législation et de politiques sur les droits de la nature.
  • Appeler tous les parlementaires, les chefs du pouvoir exécutif et les membres des assemblées aux niveaux national, provincial et municipal à rejoindre et à renforcer le Front parlementaire mondial pour les droits de la nature.
  • Rappelez-vous que les soussignés sont des élus et représentent donc le peuple et la société civile qui les ont élus et qui demandent aux autorités un changement systémique.

Signent ci-dessous,

Les parlementaires, les membres de l’assemblée, les conseillers municipaux et les responsables du pouvoir exécutif.

Frente Parlamentario Global por los Derechos de la Naturaleza

Belém, 28 de julio de 2022 DECLARACIÓN Frente Parlamentario Global por los Derechos de la Naturaleza Reunidas y reunidos en Belém do Pará, Brasil, hoy 28 de julio de 2022, en ocasión de la décima edición del Foro Social Panamazónico (X FOSPA), los abajo firmantes suscribimos la presente declaración para constituir el Frente Parlamentario Global por los Derechos de la Naturaleza con el objetivo de trabajar por el reconocimiento e implementación efectiva de los Derechos de la Naturaleza, la Madre Tierra. La propuesta de crear un Frente Parlamentario Global por los Derechos de la Naturaleza se lanzó por primera vez en octubre de 2021, en Glasgow, Escocia, durante las actividades paralelas a la COP26. Hoy, con el apoyo de la sociedad civil organizada, este frente se hace realidad a través de la conformación de una plataforma mundial de parlamentarios, diputados, concejales y jefes del poder ejecutivo, impulsores de los Derechos de la Naturaleza. Las crisis mundiales a nivel ecológico, climático y de la biodiversidad, que tienen su principal origen en la acción humana, cada vez más enfocada en la producción de mercancías y su financiarización, están impulsando a que regiones y municipios reconozcan los Derechos de la Naturaleza. Nunca antes en la historia de la humanidad hubo tantos países y localidades que reconozcan los Derechos de la Madre Tierra. Este paradigma no antropocéntrico tiene su base en las cosmovisiones de los pueblos indígenas que asumen que todas las comunidades humanas son parte de la Naturaleza. Todos los seres humanos y no humanos estamos interconectados e interrelacionados en una comunidad que necesita practicar la complementariedad, la reciprocidad y la cooperación para mantener el equilibrio dinámico de la Naturaleza. Los Derechos de la Naturaleza son un proceso en construcción que se nutre de los saberes ancestrales indígenas y de otras comunidades tradicionales, y de corrientes científicas, éticas y jurídicas para forjar una visión alternativa frente a la crisis sistémica de la comunidad de la Tierra. Los Derechos de la Naturaleza van mucho más allá que los derechos ambientales y los derechos bioculturales al promover el derecho a un medio ambiente sano para todos los seres humanos y no humanos, reconociendo que cada componente de la Madre Tierra tiene un valor intrínseco fundamental para la existencia del conjunto de la Naturaleza. Los derechos inherentes de la Madre Tierra son inalienables en tanto derivan de la misma fuente de existencia. Así como los seres humanos tienen derechos humanos, todos los demás seres de la Madre Tierra también tienen derechos que son específicos a su condición y apropiados para su rol y función dentro de las comunidades en las cuales existen. La defensa de las cosmovisiones, la cultura y el territorio de los pueblos tradicionales y comunidades locales deben ir de la mano con la ciencia, la ética y el propio concepto de los Derechos de la Naturaleza, adoptándolos como el norte de la concepción e interpretación de este nuevo paradigma como propuesta alternativa; Las defensoras y los defensores de los Derechos de la Naturaleza no pueden ser criminalizadas/os en sus luchas con este fin; La práctica de los Derechos de la Naturaleza está prioritariamente en la promulgación de las políticas públicas y otras herramientas que promuevan la vida en armonía en la Tierra, y que sean orientadas a la promoción de la economía ecológica y la educación, comprensión y ampliación de conciencias humanas - la defensa por medio de las luchas judiciales no deben ser priorizadas; El cambio del paradigma antropocéntrico sucede a partir de la transformación de las bases de la economía regenerativa y de la educación ecológica, en los territorios de las comunidades locales; La economía es un subsistema incrustado en el sistema del planeta Tierra. Las leyes económicas jamás pueden estar por encima ni desconocer las leyes de la Naturaleza. Respetamos la pluriculturalidad de cada comunidad, como sabemos que la armonía de los ecosistemas está en la existencia de la diversidad. El fortalecimiento de la democracia real, la construcción de una democracia no antropocéntrica, el respeto a la pluriculturalidad y la promoción de procesos de toma de conciencia, educación y culturas ecocéntricas son esenciales para los Derechos de la Naturaleza. La construcción de una comunidad ecocéntrica de la Tierra conlleva procesos de transformación de las formas de pensar, sentir y actuar del Estado y de la sociedad en su conjunto. Teniendo en cuenta las premisas anteriores, el Frente Parlamentario Global por los Derechos de la Naturaleza se propone: * Generar acciones para promover los Derechos de la Naturaleza en legislaciones nacionales, locales e internacionales. * Compartir experiencias y apoyar las iniciativas normativas de reconocimiento y profundización de los Derechos de la Naturaleza entre los distintos países y territorios. * Supervisar el cumplimiento efectivo de los Derechos de la Naturaleza a todos los niveles y denunciar las violaciones que se cometen a los Derechos de la Madre Tierra en cualquier territorio y por cualquier gobierno. * Promover la elaboración y ejecución de políticas públicas, programas, presupuestos y proyectos que contribuyan al avance efectivo de los Derechos de la Naturaleza. * Realizar peticiones de informe escrito u oral a los poderes ejecutivo y judicial a objeto de prevenir y sancionar los daños y violaciones a los Derechos de la Naturaleza. * Articular acciones de incidencia parlamentaria con organizaciones de la sociedad civil, asambleas, multisectoriales y/o comunidades originarias, locales y tradicionales, así como también con otras instituciones intermedias, colectivos sociales, comunitarios, académicos y científicos. * Apoyar todas las iniciativas y campañas de la sociedad civil en favor de los Derechos de la Naturaleza y en contra de proyectos, políticas y normas que atenten contra la Naturaleza. * Realizar todas las acciones a su alcance para que las defensoras y los defensores de los Derechos de la Naturaleza no sean perseguidos, amenazados, espiados y criminalizados en el ejercicio legítimo de sus acciones. * Diseñar y desarrollar campañas estratégicas de incidencia legal que tengan por objeto difundir, sensibilizar, concientizar, elaborar y solicitar acciones judiciales para garantizar la aplicación de los Derechos de la Naturaleza. * Promover la realización de cursos, seminarios, jornadas y/o conversatorios sobre los Derechos de la Naturaleza en general, e incidencia legislativa y política en particular. * Generar y compartir diálogos e intercambios entre representantes parlamentarios y autoridades de los sistemas del poder ejecutivo y de partidos acerca de experiencias exitosas de legislación y políticas sobre los Derechos de la Naturaleza. * Convocar a todos los parlamentarios, jefes del poder ejecutivo y asambleístas a nivel nacional, provincial y municipal a sumarse y fortalecer el Frente Parlamentario Global por los Derechos de la Naturaleza. * Recordar que los abajo firmantes son mandatarios y por tanto representan al pueblo, a la sociedad civil que los eligió y que están pidiendo a las autoridades un cambio sistémico. Abajo firmantes, Parlamentarios, asambleístas, concejales, jefes del poder ejecutivo.


Belém, 28 de julho de 2022 DECLARAÇÃO Frente Parlamentar Global pelos Direitos da Natureza Reunidas e reunidos em Belém do Pará, Brasil, hoje, 28 de julho de 2022, por ocasião da décima edição do Fórum Social Pan-Amazônico (X FOSPA), os abaixo-assinados assinam esta declaração para constituir a Frente Parlamentar Global pelos Direitos da a Natureza com o objetivo de trabalhar pelo reconhecimento e efetivação dos Direitos da Mãe Terra. A proposta de criação de uma Frente Parlamentar Global pelos Direitos da Natureza foi lançada pela primeira vez em outubro de 2021, em Glasgow, na Escócia, durante as atividades paralelas à COP 26. Hoje, com o apoio da sociedade civil organizada, essa frente se torna realidade por meio da formação de uma plataforma global de parlamentares, deputados, vereadores e chefes do poder executivo, promotores dos Direitos da Natureza. A crise mundial ecológica, climática e da biodiversidade, que tem como origem principal a ação humana cada vez mais voltada para a produção de bens e sua financeirização, está levando cada vez mais países, regiões e municípios a reconhecerem os Direitos da Natureza. Nunca antes na história da humanidade houve tantos países e localidades que nos reconhecem os direitos da Mãe Terra. Este paradigma não antropocêntrico tem suas bases nas cosmovisões de mundo dos povos indígenas que assumem que todas as comunidades humanas são parte da Natureza. Todos os seres humanos e não humanos estamos interligados e inter-relacionados em uma comunidade que precisa praticar a complementaridade, a reciprocidade e a cooperação para manter o equilíbrio dinâmico da Natureza. Os Direitos da Natureza é um processo em construção que se nutre dos saberes ancestrais indígenas e de outras comunidades tradicionais, e de correntes científicas, éticas e jurídicas para forjar uma visão alternativa diante da crise sistêmica da comunidade da Terra. Os Direitos da Natureza vão muito além dos direitos ambientais e bioculturais, promovendo o direito ao meio ambiente saudável para todos os seres humanos e não humanos, reconhecendo que cada componente da Mãe Terra tem valor intrínseco fundamental para a existência do conjunto de toda a Natureza. Os direitos inerentes da Mãe Terra são inalienáveis, pois derivam da mesma fonte da existência. Assim como os seres humanos têm direitos humanos, todos os outros seres da Mãe Terra também têm direitos específicos à sua condição e apropriados ao seu papel e função dentro das comunidades em que existem. A economia é um subsistema embutido no sistema do planeta Terra. As leis econômicas jamais podem estar acima ou ignorar as leis da Natureza. O fortalecimento da democracia real, a construção de uma democracia não antropocêntrica, o respeito à pluriculturalidade e a promoção de processos de conscientização, educação e culturas ecocêntricas são essenciais para os Direitos da Natureza. A construção de uma comunidade ecocêntrica da Terra implica processos de transformação das formas de pensar, sentir e agir do Estado e da sociedade como um todo. Tendo em conta as premissas anteriores, a Frente Parlamentar Global pelos Direitos da Natureza se propõe: * Promover os Direitos da Natureza na legislação local, nacional e internacional. * Compartilhar experiências e apoiar iniciativas normativas para o reconhecimento e aprofundamento dos Direitos da Natureza entre os diferentes países e territórios. * Supervisionar o efetivo cumprimento dos Direitos da Natureza em todos os níveis e denunciar as violações cometidas aos direitos da Mãe Terra em qualquer território e por qualquer Governo. * Promover a elaboração e execução de políticas públicas, programas, orçamentos e projetos que contribuam para o efetivo avanço dos Direitos da Natureza. * Peticionar por escrito ou oralmente aos poderes executivo e judiciário com o objetivo de prevenir e sancionar danos e violações dos Direitos da Natureza. * Articular ações para incidência no legislativo com organizações da sociedade civil, movimentos, organizações multissetoriais e/ou comunidades indígenas, locais e tradicionais, bem como com outras instituições intermediárias, grupos sociais, comunitários, acadêmicos e científicos. * Apoiar todas as iniciativas e campanhas da sociedade civil a favor dos Direitos da Natureza e contra projetos, políticas e regulamentos que ameacem a Natureza. * Realizar todas as ações ao seu alcance para que os defensores dos Direitos da Natureza não sejam perseguidos, ameaçados, espionados e criminalizados no exercício legítimo de suas ações. * Conceber e desenvolver campanhas estratégicas de incidência jurídica que visem difundir, sensibilizar, sensibilizar, preparar e solicitar ações judiciais para garantir a aplicação dos Direitos da Natureza. Promover a realização de cursos, seminários, conferências e/ou palestras sobre os Direitos da Natureza em geral, e a incidência legislativa e política em particular. * Gerar e compartilhar diálogos e intercâmbio entre parlamentares e autoridades do poder executivo e partidos políticos, sobre experiências exitosas de leis e políticas públicas sobre os Direitos da Natureza. * Convocar todos os parlamentares e chefes do poder executivo nos níveis nacional, estadual e municipal para se unirem e fortalecerem a Frente Parlamentar Global pelos Direitos da Natureza. * Lembre-se que os abaixo assinados são funcionários eleitos e, portanto, representam o povo, a sociedade civil, ativistas, pesquisadores, advogados, povos indígenas e demais que os elegeu e estão a pedir às autoridades uma mudança sistémica. Abaixo assinados, Senadores, Deputados Federais, Deputados Estaduais, Vereadores e chefes do Poder Executivo


Belém, July 28, 2022 DECLARATION Global Parliamentary Front for the Rights of Nature Gathered in Belém do Pará, Brazil, today, July 28, 2022, on the occasion of the tenth edition of the Pan-Amazonian Social Forum (X FOSPA), we, the undersigned, subscribe to the present declaration to constitute the Global Parliamentary Front for the Rights of Nature with the objective of working for the recognition and effective implementation of the Rights of Nature, Mother Earth. The proposal to create a Global Parliamentary Front for the Rights of Nature was first launched in October 2021, in Glasgow, Scotland, during the COP26 side events. Today, with the support of organized civil society, this front is becoming a reality through the formation of a global platform of parliamentarians, deputies, councilors, and heads of executive power, drivers of the Rights of Nature. The global ecological, climate, and biodiversity crises, which have their main origin in human action – which has been increasingly focused on the production of goods and their financialization – are driving regions and municipalities to recognize the Rights of Nature. Never before in the history of humanity have so many countries and localities recognized the Rights of Mother Earth. This non-anthropocentric paradigm is based on the worldviews of indigenous peoples, who assume that all human communities are part of Nature. All human and non-human beings are interconnected and interrelated in a community that needs to practice complementarity, reciprocity, and cooperation to maintain the dynamic balance of Nature. The Rights of Nature are a process under construction that draws on the ancestral knowledge of indigenous and other traditional communities, and on scientific, ethical, and legal currents to forge an alternative vision in the face of the systemic crisis of the Earth community. The Rights of Nature go far beyond environmental and biocultural rights by promoting the right to a healthy environment for all human and non-human beings, recognizing that each component of Mother Earth has an intrinsic value fundamental to the existence of Nature as a whole. The inherent rights of Mother Earth are inalienable, deriving from the very source of existence. Just as human beings have human rights, all other beings of Mother Earth also have rights, which are specific to their condition and appropriate to their role and function within the communities in which they exist. The defense of the cosmovisions, culture, and territory of traditional peoples and local communities must go hand in hand with science, ethics, and the very concept of the Rights of Nature, adopting them as the north of the conception and interpretation of this new paradigm as an alternative proposal. The defenders of the Rights of Nature cannot be criminalized in their struggles for this purpose. The practice of the Rights of Nature resides primarily in the enactment of public policies and other tools that promote living in harmony on Earth, and that are oriented to the promotion of ecological economy and the education, understanding, and broadening of human consciences – defense through judicial struggles should not be prioritized. The change of the anthropocentric paradigm happens from the transformation of the bases of regenerative economy and ecological education, in the territories of local communities. The economy is a subsystem embedded in planet Earth’s system. Economic laws can never be above nor ignore the laws of Nature. We respect the multiculturalism of each community: the harmony of ecosystems resides in the existence of diversity. The strengthening of real democracy, the construction of non-anthropocentric democracy, the respect for pluriculturality, and the promotion of processes of awareness, education, and ecocentric cultures are essential for the Rights of Nature. The construction of an ecocentric Earth community entails processes of transformation of the ways of thinking, feeling, and acting of the State and society as a whole. Taking into account the above premises, the Global Parliamentary Front for the Rights of Nature aims to: * Generate actions to promote the Rights of Nature in national, local, and international legislation. * Share experiences and support normative initiatives for the recognition and deepening of the Rights of Nature among the different countries and territories. * Promote the development and implementation of public policies, programs, budgets, and projects that contribute to the effective advancement of the Rights of Nature. * Supervise the effective fulfillment of the Rights of Nature at all levels and to denounce violations committed to the Rights of Mother Earth in any territory and by any government. * Make requests for written or oral reports to the executive and judicial powers in order to prevent and sanction damages and violations to the Rights of Nature. * Articulate actions of parliamentary incidence with civil society organizations, assemblies, multisectoral and/or native, local, and traditional communities, as well as with other intermediate institutions, social, community, academic and scientific collectives. * Support all civil society initiatives and campaigns in favor of the Rights of Nature and against projects, policies, and regulations that threaten Nature. * Carry out all actions within its reach so that defenders of the Rights of Nature are not persecuted, threatened, spied upon, or criminalized in the legitimate exercise of their actions. * Design and develop strategic legal advocacy campaigns aimed at disseminating, sensitizing, raising awareness, elaborating, and requesting legal actions to guarantee the enforcement of the Rights of Nature. * Promote courses, seminars, workshops, and/or discussions on the Rights of Nature in general, and legislative and political advocacy in particular. * Generate and share dialogues and exchanges between parliamentary representatives, authorities of the executive power, and authorities of the parties about successful experiences of legislation and policies on the Rights of Nature. * Call on all parliamentarians, heads of the executive power, and assembly members at national, provincial, and municipal levels to join and strengthen the Global Parliamentary Front for the Rights of Nature. * Remember that the undersigned are elected officials and therefore represent the people and the civil society that elected them and that is asking the authorities for a systemic change. Signing below, Parliamentarians, assembly members, councilors, and heads of the executive power.

%%your signature%%

95 signatures

Share this with your friends:

   

Latest Signatures
95
Ms. Rivaldo Santos
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
UFBA
94
Ms. Andrea Rígoli
GARN Global - Rights Of Nature Uruguay
93
Ms. Svetlana Pekez
GARN Global - Rights Of Nature Serbia
Lawyer
92
Dr. Liana Cirne Lins
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
Câmara Municipal do Recife
91
Ms. Callie Veelenturf
GARN Global - Rights Of Nature United States
The Leatherback Project
90
Ms. Cararina Menucci
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
89
Ms. Marcia Pereira
GARN Global - Rights Of Nature Switzerland
88
Mr. Juan Diego Vasquez
GARN Global - Rights Of Nature Panama
Diputado Asamblea Nacional
87
Ms. Hélène Bruc
GARN Global - Rights Of Nature Peru
Casa del Protector - Marcahuasi
86
Ms. SANDRA PINHEIRO
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
85
Mr. Flávio Montiel
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
International Rivers
84
Mr. Virgilio Bretas
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
CEUB
83
Ms. Glaico Sell
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
Instituto ECO
82
Mr. Dan Baron
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
Instituto Transformance
81
Dr. Martha Cicero Miravete
GARN Global - Rights Of Nature Argentina
Grupo de Mujeres de la Argentina Foro de vih mujeres y familia
80
Ms. Madeline Kiser
GARN Global - Rights Of Nature Costa Rica
79
Dr. Rosângela Corrêa
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
Universidade de Brasília, Brasil
78
Mr. Hironori Date
GARN Global - Rights Of Nature Japan
Ryukoku University
77
Ms. Zoe Lujic
GARN Global - Rights Of Nature Serbia
Earth Thrive
76
Ms. Claudia Velarde
GARN Global - Rights Of Nature Bolivia
75
Ms. Andrea Graciano
GARN Global - Rights Of Nature Argentina
Universidad de Buenos Aires
74
Dr. Antonio Rumbos
GARN Global - Rights Of Nature Venezuela
Asamblea Nacional de la República de Venezuela
73
Mrs. María Evangelina Cornellana
GARN Global - Rights Of Nature Argentina
Secretaría de Estado de Ambiente San Luis
72
Ms. Daniela Rimondino
GARN Global - Rights Of Nature Argentina
individual
71
Mr. Ursell Mikhail Arends
GARN Global - Rights Of Nature Aruba
RAIZ
70
Ms. Mirta Inés Ochoa
GARN Global - Rights Of Nature Argentina
69
Ms. Guillermina Botghi
GARN Global - Rights Of Nature Argentina
Individual
68
Ms. María José Gagliano
GARN Global - Rights Of Nature Argentina
67
Miss. Eleonora Porcel
GARN Global - Rights Of Nature Argentina
66
Ms. Gisela Toschi
GARN Global - Rights Of Nature Argentina
Ecos de mar
65
Mr. Anibal Isoardi
GARN Global - Rights Of Nature Argentina
64
Miss. Ayelen Daud
GARN Global - Rights Of Nature Argentina
63
Mrs. Larisa de Orbe
GARN Global - Rights Of Nature Mexico
Academia Mexicana de Derecho Ambiental
62
Miss. Isabel Justo
GARN Global - Rights Of Nature Argentina
Sociedad Civil
61
Dr. Angel Polanco
GARN Global - Rights Of Nature Mexico
Universidad
60
Ms. Erica Camila Cesar
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
59
Mr. Ze Everaldo Vicentello García
GARN Global - Rights Of Nature Peru
Escuela para el Desarrollo
58
Ms. Lana Larrá Baia Amorim Lana Larrá
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
Aliança nacional lgbti+
57
Ms. Mariza Rios
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
OLMA
56
Ms. Gabriel dos Anjos Vilardi
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
Companhia de Jesus
55
Mr. Renato Roseno
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
Deputado Estadual Psol Ceará
54
Mrs. Aurinete Souza Freire
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
Cáritas Brasileira
53
Ms. ADNA DE SOUZA
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
52
Mr. Bruno Sant Anna Araujo Luiz
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
PSOL
51
Miss. Flavia Freitas Ramos
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
Regenera Rio Doce
50
Ms. João Colares da Mota Neto
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
CEAAL
49
Ms. Mônica Francisco
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
Deputada Estadual PSOL RJ
48
Ms. Welllthon Leal
GARN Global - Rights Of Nature Brazil
Cáritas Brasileira
47
Mr. Lucas Ayarra
GARN Global - Rights Of Nature Argentina
46
Ms. Macarena Sayas
GARN Global - Rights Of Nature Argentina